En dat was alweer de derde week.. - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Caroline Appel - WaarBenJij.nu En dat was alweer de derde week.. - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Caroline Appel - WaarBenJij.nu

En dat was alweer de derde week..

Blijf op de hoogte en volg Caroline

23 September 2012 | Thailand, Chiang Mai

Ik kan het bijna niet geloven, maar er zitten alweer 3 weken op. Wat gaat de tijd hier snel.. Gelukkig heb ik nog wel wat weken te gaan, dus dan kan ik nog heerlijk genieten van deze stad en zijn omgeving.

Zoals iedere week was het weer tijd voor een nieuwe afdeling in het ziekenhuis. Deze keer was het de beurt voor Rehabilitation Medicine. Dit is de afdeling waar mensen aan het herstellen zijn en hun spieren weer aan het trainen zijn zodat ze weer volledig voor zichzelf kunnen zorgen. Natuurlijk zijn zijn er weer veel verschillende gevallen. De eerste dag waren we getuige van een man die zijn eerste stappen in 4 maanden weer ging zetten. Dit natuurlijk wel onder begeleiding en het ging allemaal heel moeizaam, maar wat was die man blij. Hij had een glimlach van oor tot oor en tranen van geluk. Zelfs wij waren er allemaal even stil van, maar dat zijn echt de momenten die je niet meer zult vergeten. Helaas zijn er ook weer iets slechtere gevallen. Een voorbeeld daarvan is een jongen van nog maar 22 jaar is en zijn beide benen niet meer heeft. Hij lag op de afdeling omdat ze hem wel moesten trainen om nu voor zichzelf te kunnen zorgen. Ze vertelden dat hij het er in het begin heel erg moeilijk mee had en zelfs de behandeling weigerde omdat hij het allemaal niet meer nuttig vond. Gelukkig was hij nu wel hard aan het trainen en had hij zelfs iemand ontmoet in het ziekenhuis. Dus het zal allemaal wel weer goed aflopen!
Ook nog een hele aparte ervaring gehad deze week. Er kwam namelijk een man binnen die onlangs een hersenontsteking heeft gehad en zijn spraak was verloren. Onze dokter waar we die dag aan het volgen waren behandelde deze patiënt niet, dus we besteedde er verder geen aandacht aan. Tot er een Thaise vrouw naar ons toe komt en vraagt of een van ons uit Nederland komt. Nou, dat was ik natuurlijk. Ze vroeg me of ik even de tijd had om met haar mee te komen, want misschien kon ik ze helpen. Omdat ik toen nog niet echt wist waar het over ging, wist ik even niet wat ik moest doen. Maar toen kwam de dokter er ook aan, dus ben ik ze maar gevolgd. Bleek de patiënt met de hersenontsteking dus een Nederlandse man te zijn die al 23 jaar in Thailand woont. Door de ontsteking kon hij niet meer praten, maar hij kon nog wel alles begrijpen wat er om hem heen gebeurde en als er dus iemand tegen hem praatte. De doktoren en zijn vrouw konden alleen maar met hem in het Engels communiceren. Nu was de vraag aan mij om Nederlands met hem te gaan praten, om zo te kijken of ik zijn hersenen kon prikkelen door in zijn eigen taal tegen hem te praten. Een hele rare ervaring kan ik je vertellen. Veel vragen gesteld en eigenlijk ook veel onzin tegen hem gezegd (als, wat ik Thailand mooi he! Tsja, ik moest iets verzinnen, haha), maar het enige wat er als antwoord kwam was het knikken van ja en nee. Ook had ik een boekje bij me waar ik in het Nederlands aantekeningen in maakte over alles wat ik mee maak in het ziekenhuis. Ze vroegen dus of hij daar iets in mocht lezen, dus ook dat maar gedaan. Ik vraag me af of hij er überhaupt iets van heeft begrepen. Maar toen pakte hij mijn pen en schreef: 'Je zult een fantastische dokter worden, geniet van het prachtige Thailand'. Natuurlijk schreef hij het niet in zulk perfect Nederlands, maar wow! De doktoren hadden dit ook niet aan zien komen en dit was volgens hun fantastisch nieuws! Dus heb ik ook nog wat kunnen bijdragen. Heel bijzonder.
De andere dagen veel geleerd over de manier waarop ze de patiënten behandelen. Ze hebben op donderdag een speciale middag voor ze, waarop ze niet een 'normale' behandeling krijgen maar een activiteit kunnen kiezen. Ze kunnen kiezen uit koken, muziek maken of op de wii spelen. Eerst keken we hier allemaal een beetje van op, maar toen we zagen wat ze deden was het eigenlijk heel logisch! Op deze manier halen ze de dagelijkse sleur eruit, maar krijgen ze wel de beweging en training door het doen van deze activiteiten. En ze doen dan ook nog wat leuks. Je kon ook zien dat iedereen er heel erg van genoot, wat ook erg leuk is om te zien. Zelfs voor ons ging de dag snel voorbij, want we mochten gezellig meedoen!

En na een week vroeg op staan is het normaal tijd voor lekker uitslapen in het weekend en leuke dingen doen. Maar helaas, zaterdag ging de wekker alweer om 20 over 5, was dat even balen! Maar, we deden het wel omdat we iets op het programma hadden staan. Namelijk the Flight of the Gibbon. Om half 7 werden we opgehaald en na een uurtje rijden kwam we aan. Na aankomst moesten we een eigen risico ondertekenen, want we gingen namelijk net als de apen door de jungle 'vliegen'!!! En ik heb het overleeft hoor! Haha! Het was echt geweldig! Via verschillende kabelbanen ging je door de jungle heen. En we hebben zelfs Gibbons (aapjes) in de vrije natuur gezien, heel leuk!
Met het deelnemen aan deze dag kregen we als extra nog een kaartje voor de dierentuin van Chiang Mai. Hiermee hadden we direct een nieuwe bezigheid voor vandaag! Nu hadden we gelukkig wel even de tijd om lekker rustig aan te doen in de ochtend en ook nog even wat was te doen. Dat moet helaas ook gebeuren. Na de lunch gingen we er dan naartoe. En ze weten wel hoe ze een dierentuin moeten bouwen! Deze was echt niets vergeleken met dierentuin Emmen. Hij was zelfs zo groot dat je er niet doorheen hoeft te lopen, maar je stapt in een busje die je van busstop naar busstop brengt. Daar kun je dan een bepaald gedeelte bekijken, zoals pandaworld, de aquarium, de oerang utans, ga zo maar door. Heel leuk om ook dit even mee te kunnen nemen. Van te voren hadden we al gelezen dat de Chiang Mai Zoo de grootste onderwatertunnel van heel Azië heeft, dus daar moesten we natuurlijk even doorheen gelopen hebben. En het stelde niet teleur. Er zwommen wel wat leuke exotische vissen rond, dus we hebben ons zelfs nog vermaakt! Ze lieten de hele onderwaterwereld van Noord- tot Zuid-Thailand zien, dus ook nog interessant om de verschillen te zien. Hoe verder je naar het zuiden ging, hoe exotischer en gekleurder de vissen werden!

Morgen weer tijd voor een nieuwe afdeling, deze keer een bekende. Ik ben namelijk weer geplaatst bij orthopedie. Het zal dus weer een week vol met operaties worden en hopelijk nog wat leuke implantaten die geplaatst worden!
Ik hoorde dat inmiddels de zomer goed als voorbij is Nederland. Zal ik jullie er dan even mee pesten dat ik hier nog steeds rondloop in korte broek, hempjes, slippers. Het is namelijk 35 graden. Wat een straf zeg! Haha! Oke, ik stop al!
Ik kan het volgens mij niet vaak genoeg zeggen dat ik het heel leuk vind dat jullie al die leuke reacties sturen. Heel erg bedankt daarvoor!!

Dat was het voor deze week, volgende week weer een nieuw verslag met nieuwe avonturen!

Liefs,

Caroline


  • 23 September 2012 - 17:18

    Maartje:

    Hee Caatje!!

    Wat geweldig dat je die man uit Nederland heb geholpen! Het zal wel echt een hele bizarre situatie zijn geweest. Maar wel ontzettend gaaf! Zou leuk zijn als jij hem weer aan het praten krijgt ;)
    Ik zag al foto's op facebook van the flight of the gibbon. Zit er echt eng uit :o Maar ook weer super gaaf.
    Geniet maar lekker van het weer voor je het weet zit je weer hier in de kou...
    Liefs Maartje

  • 23 September 2012 - 17:54

    Fenna Appel:

    Shitt..... dit keer niet als eerste een reactie kunnen plaatsen op je site :P Ik was dan natuurlijk vandaag druk bezig met het verbouwen van ons huissie, word al super mooi hoor :) Hoop dat jij dat ook vind... Maar wow lien, dat is echt een groot compliment van die meneer. Heb je de aantekening bewaard???!! Ongetwijfeld ;)
    Gezien de foto's leek je inderdaad ook wel een beetje een 'aap' in zo'n jungle hahaha XXXX

  • 23 September 2012 - 18:07

    Annick:

    Cutiee!
    Wauw, wat een mooie, leuke en spannende dingen heb je weer meegemaakt zeg! Super! I love je foto's van de Flight of the Gibbon, lijkt me zo tof om te doen! Je maakt me ontzettend jaloers, thanx daarvoor haha! En wat bijzonder dat je de artsen kon helpen met die Nederlanse man. Net als je al zegt zijn er zeker momenten die je niet zal vergeten, al vraag ik me af of je ooit iets zult vergeten van deze enorme ervaring! Heel veel plezier en succes aankomende week en ik kijk uit naar je volgende verhaal =)
    Liefs!

  • 24 September 2012 - 15:48

    Joyce:

    HEEEEY lientje,

    wat weer een ingrijpend verhaal van die nederlandse man... wel knap van je dat je alles nog steeds aan kan.
    echt tof dat takelen door de bossen.. monkeylien.. hihi

    veel plezier daar met je grote avonturen, ik kijk weer uit naar je komende verhaal.

    Liefs Joyce

  • 24 September 2012 - 16:42

    Lammert:

    Hallo Gibbon Caroline,

    Ankie en ik je verslag gelezen. Prachtige foto's van de dierentuin. Ben jij dat op de foto daar in de diepte?. Aan de kleur van je t-shirt te zien wel. Mooi om te zien allemaal. Zo te zien een prachtige dierentuin.
    Indrukwekkend verhaal van die man. Is ongetwijfeld een enorme ervaring voor je.
    Het weer is hier vandaag inderdaad niet mooi. We zijn wel jaloers op jou.
    Nog heel veel plezier en succes de komende tijd. Zijn benieuwd naar je volgend verslag.
    Groeten en liefs

    Ankie en Lammert

  • 24 September 2012 - 21:00

    Marieke:

    Hoi Caroline

    Wat een belevenis in Thailand. Ik heb met veel plezier je verhaal gelezen.
    Het geeft je vast veel voldoening mee te lopen in het ziekenhuis en wat leer je veel.
    Inderdaad wat je vader zegt dat maak je hier niet mee. Volgens mij geniet je met volle
    teugen Een belevenis voor het leven. We hebben het maar even niet over het weer als je het
    niet erg vindt dat kan ik geestelijk niet aan.
    Ik hoop dat er nog vele mooie weken volgen. Ik houd je in de gaten.
    Liefs van Marieke en fam.

  • 24 September 2012 - 23:56

    Janny:


    He Caroline,
    Natuurlijk heb ik weer genoten van je verhaal!!!!
    En de foto's zijn weer super, jammer dat je die anderen niet hebt opgezet........hahaha.
    Die waren zo mooi......hint hint.....
    Het was ook eff fijn om met je gesproken te hebben....
    Ik wacht weer met spanning af naar je volgende verhaal....
    Je krijgt ook nog de groetjes van oma en joop..
    En ze hebben het kaartje ontvangen...
    Liefs

  • 25 September 2012 - 00:04

    Marco:

    Hoi Caroline,

    Wekelijks een imposant verhaal. Je beleeft de wonderbaarlijkste dingen, die je inderdaad niet snel zult vergeten. Wat mooi om voor zo'n man even bijzonder te zijn.
    Wij hebben het voorrecht dat langer mee te mogen maken. Ik stond versteld van je durf om als gibbon door de jungle te zweven.....je blijft me verrassen!
    Op naar de volgende spannende week. Veel plezier en leergenot.

    Liefs, Papa

  • 25 September 2012 - 19:08

    Marian:

    Hoi Caroline .

    Ik heb weer genoten van je super mooi verhaal.
    En wat bijzonder dat je die man zo goed bij gestaan hebt.
    Wat super foto's van die dierentuin mooi om die allemaal te zien .
    Als ik jou verslagen zo lees heb je het super naar de zin.
    Nog heel veel plezier de komen de tijd kijk al weer uit naar het volgend verslag.

    Groeten en liefs Marian

  • 25 September 2012 - 19:37

    Conny:

    Ha Caroline,

    Wat hebben we weer genoten van je mooie verhaal.Een kippenvel moment bij het lezen van die patient met het hersenletsel.Zoiets vergeet je niet snel.Ook de foto's zijn weer het bekijken waard,prachtige opnames van de jungle en je durft heel veel!!!!Maar dat is misschien wel appeltjes eigen.(hahaha)
    Lieve Caroline,geniet van je verdere verblijf in dat verre land en we zien weer uit naar de volgende belevenissen.
    Groetjes van ons,

    Kees&Conny

  • 25 September 2012 - 20:34

    Chris En Greetje:

    Wat een prachtige verhalen en belevenissen.
    Wij lezen het met veel plezier , hele mooie foto"s .
    Erg indrukwekkend wat je allemaal meemaakt.
    Nog een hele fijne tijd,we kijken weer uit naar de volgende verhalen.

    Groetjes en liefs Chris en Greetje.

  • 25 September 2012 - 21:45

    Henk:

    Moi Caroline,

    Wat weer een avonturen deze week, en mooie foto,s
    Vooral die onderwatertunnel lijkt me super. Trouwens wat een durf, aan een touwtje door het oerwoud maar we super GAAFl.
    Het was weer een mooi verslag, we zien al weer uit naar de volgende.

    Liefs en natuurlijk SMOK

    Trientje & Henk


  • 28 September 2012 - 18:26

    Henk En Wilma:

    Hoi Caroline,

    Wat een geweldige verhalen allemaal, wat maak jij veel mee en wat doe je ongelooflijk veel bijzondere ervaringen op (er was iets misgegaan, dus volg je pas sinds vorige week, uiteraard wel op FB gezien).

    Het klinkt echt allemaal te mooi om waar te zijn.

    Geniet met volle teugen en hou ons op de hoogte, door die prachtige verhalen en foto's maken wij het allemaal ook een beetje mee!

    Dikke knuffies,
    Henk en Wilma

  • 30 September 2012 - 14:51

    Henriëtte:

    hallo Caroline,

    Bijzonder mooie verhalen, het moet een super goed gevoel hebben gegeven dat je de man uit Nederland
    hebt kunnen helpen.
    Je bent al heel wat ervaringen rijker geworden.
    De foto's geven een indruk van een fantastische belevenis, een kleurrijk natuur mooie planten en
    dieren.
    Ik hoop dat je de komende week op de orthopedie afdeling weer veel mag leren, wie weet kom ik nog eens
    bij je 'buurten in Holland" met mijn versleten knie!

    Caroline, heel veel plezier en vooral genieten.

    Groetjes van Henriëtte.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Caroline

Actief sinds 04 Juli 2012
Verslag gelezen: 352
Totaal aantal bezoekers 14273

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2012 - 03 November 2012

Thailand!!

Landen bezocht: