Een nieuwe week in Chiang Mai! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Caroline Appel - WaarBenJij.nu Een nieuwe week in Chiang Mai! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Caroline Appel - WaarBenJij.nu

Een nieuwe week in Chiang Mai!

Blijf op de hoogte en volg Caroline

16 September 2012 | Thailand, Chiang Mai

Daar ben ik weer! Er zit alweer een weekje op, dus weer tijd voor een nieuw verslag vanuit Chiang Mai!

Na een relaxed weekendje Pai was het weer tijd om aan het werk te gaan. Deze week stond 'Community Medicine' op het programma. Eenmaal aangekomen bij deze afdeling stond er een taxi voor ons klaar. We stonden een beetje verbaasd toe te kijken toen we hoorden dat we naar een ander ziekenhuis zouden gaan. Onze Thaise dokter kon niet zo heel goed Thais praten, dus we stapten maar in en we zouden het wel zien als we aankwamen. En toen werd het ons duidelijk. In Chiang Mai is een groter ziekenhuis, namelijk de Maharaj Hospital, maar er zijn natuurlijk nog heel veel kleine districten rondom Chiang Mai die ook allemaal een eigen, kleinere ziekenhuis hebben. We gingen dus de 'community' in om te kijken hoe het er aan toe ging. En wat een verschil met zo'n groot ziekenhuis! De eerste twee dagen hebben we meegelopen op verschillende afdelingen in het Saraphi Hospital. Dit is de kleinste waar ik deze week ben geweest. Met als gevolg dat er hier ook niet super veel 'bijzondere' patiënten zijn. De doktoren vertelden ons namelijk dat de zorg in Thailand gratis is. Hierdoor komen mensen voor elk wissewasje naar het ziekenhuis, zelfs voor een hoofdpijntje of een spierpijntje. Er kwam zelfs iemand binnen die er heilig van overtuigd was dat zijn arm gebroken was en hij pas overtuigd was dat het niet zo was toen hij de röntgenfoto zag. Daarvoor wilde hij de dokter gewoon niet geloven. Het zou wat zijn als dit in Nederland zou gebeuren.. Maar, omdat het niet zo druk was konden ze ook wat meer tijd voor ons nemen. Zo heb ik de kans gekregen om zelf een echo te maken bij een zwangere vrouw! Ik had direct het hoofdje en daarna het hartje in beeld. Wat een kick geeft het dat je dat zelf kunt doen! Ik was echt helemaal in de wolken! Deze week hebben we ook nog een aantal huisbezoeken gedaan. Hier heb ik medisch gezien niet veel van geleerd, omdat alles onderling in het Thais werd besproken en de mensen ook allemaal niet heel vitaal meer waren. We gingen mee met een fysiotherapeut die er voor zorgde dat ze nog enigszins wat beweging kregen, omdat ze de hele dagen in bed lagen en verder niet zoveel meer konden doen. Daarna was het dan weer tijd voor de volgende patiënt. Maar hierdoor kon ik ook goed te tijd nemen om rond te kijken en te zien hoe de Thaise mensen nu echt leven. Tsja, dat is wel even wat anders! En de geur is ook niet altijd even fijn. En toch blijven ze allemaal lachen en willen ze je allemaal te eten en te drinken geven. Ook heel erg mooi om deze kant van Thailand te zien en niet alleen maar de 'grote' stad.
Na deze nieuwe ervaring was het ook alweer tijd voor een ander ziekenhuis, het Hang Dong Hospital. Deze was iets groter dan de vorige en er gebeurde ook wat meer. We werden in de Emergency Room geplaatst en hier heb ik aardig wat dingen langs zien komen! Van wondverzorgingen tot iemand die seropositief is en van loshangende vingertopjes tot iemand die bijna overleden was. Ja, dat was soms even schrikken, maar wat een ervaring! Hier was ik gekoppeld aan een medische studente en ook zij heeft me heel veel uitgelegd, dus weer veel geleerd. Het blijft natuurlijk de ER, dus soms wat chaotisch, maar dan was er daarna wel weer ergens een gaatje dat het weer wat minder druk was. Het kan natuurlijk niet altijd blijven doorstromen met patiënten!

En na een een leuke week in het ziekenhuis was het natuurlijk ook weer tijd voor een leuk WEEKEND! Vrijdag was het helaas voor sommigen alleen de laatste avond, dus was het tijd voor een feestje. De plaatselijke kroegjes maar eens even uitgeprobeerd, en ik kan jullie vertellen dat het goed bevallen is! En, ze beginnen hier ook allemaal wat eerder, dus ben je ook weer wat eerder thuis. Beter kan het bijna niet. Hadden we dit maar in Groningen! Zaterdag hadden we dus maar besloten om rustig aan te beginnen. Lekker uitslapen, rustig ontbijttje, uitgebreid douchen, heerlijk! En toen richting de Tiger Kingdom! We twijfelden eerst of we er wel naartoe wilden. Je hoort vaak verhalen ze dat drugs gebruiken om de tijgers rustig te houden en dat is niet echt iets wat je wilt promoten, maar aan de andere kant is het wel een hotspot van Chiang Mai! Twijfel, twijfel, maar toch maar wel gedaan. Je kon kiezen uit Big, Medium, Small of Smallest (de grootte van de tijgers) en we vonden dat de Smallest wel het beste bij ons zou passen. Zo gezegd, zo gedaan! En wat zijn die tijgertjes schattig!!! Helaas mocht je maar 10 minuutjes bij ze in de hok om lekker veel toeristische foto's te maken, maar daarna had je nog alle tijd om ook de grote tijgers te zien. We hadden er zeker geen spijt meer van dat we het gezien hebben, want stiekem was het toch best wel leuk!
Voor vandaag hadden we weer totaal iets anders gepland, namelijk de Doi Inthanon National Park. We hadden een tour geregeld die ons langs verschillende plekken zou brengen. We hebben een paar hele mooie en wilde watervallen gezien (en omdat we in het regenseizoen zitten was er meer dan genoeg water, gelukkig! Ze vertelde namelijk dat het nog wel eens kan voorkomen dat ze bijna droog staan en dat zou natuurlijk een beetje jammer zijn). Daarna zijn we doorgegaan naar de 'Roof of Thailand'. Want deze berg is namelijk het hoogste punt van heel Thailand. Er werd ons van te voren verteld dat je hier een ontzettend mooi uitzicht zou hebben, maar dit viel een beetje tegen. Er was namelijk niets te zien. En niet omdat het lelijk was, maar omdat het zo ongelofelijk mistig was! Zo zonde! Bovenop de berg kon je de Doi Inthanon zien, die gebouwd zijn ter ere van de Koning en de Koningin, maar helaas kon ik ze alleen maar zien als ik er ongeveer 50 meter vanaf stond. Ik heb ze dus wel gezien! Maar iets anders dan ik me voorgesteld had, helaas. En ik had ook nooit verwacht dat ik tijdens mijn verblijf in Chiang Mai nog mijn spijkerbroek en trui aan zou doen, maar we waren al gewaarschuwd dat het koud kon zijn boven op de berg. En wat was ik blij dat ik ze aanhad! Wel even een lekkere verkoeling na de hitte van Chiang Mai, haha! Maar ik vond het toch ook wel lekker dat ik weer mijn korte broek en slippers aan kon doen toen ik thuis was. Die jas komt wel weer in november tevoorschijn als ik thuiskom! Haha!
Ook zijn we nog langs een Hilltribe geweest, de Karen Village. Hier lieten ze ons hun huizen zien, de traditionele kleding die ze dragen en hoe ze die maken en hun eigen rijstvelden. Ook leuk om mee te maken!
Verder hebben we dit weekend vooral lekker rustig aan gedaan. Lekker gewinkeld op de Sunday Market, ik kan hier echt geen genoeg van krijgen, en heerlijk genoten van al het lekkere eten hier!

Weer wil ik iedereen heel erg bedanken voor alle leuke reacties! Ik blijf het echt super lief vinden van jullie! Het blijft leuk om al die reacties te lezen, thanks! Ik heb ook nog maar wat foto's gemaakt van het huis van binnen, dan kunnen jullie ook een beetje zien waar ik de hele dagen rondhuppel en slaap! Haha!

Dit was het weer voor deze week, volgende week weer een nieuwe update!
Tot snel en heel veel liefs,

Caroline

  • 16 September 2012 - 18:15

    Fenna Appel:

    WOW! jij moet vast een "flashback" hebben gehad met hangende vingertopjes dat binnen komt stormen op de ER, haha!
    Je had me natuurlijk al lekker gemaakt met de foto's van Tiger kingdom, zien er toch wat anders uit dan onze bruine 'Tiger' thuis :) Nou ook hier in NL is het weer lekker koud hoor, dus m'n nieuwe uggs heb ik al aan haha!! Ik zal in november dus zeker een jas voor je meenemen. Nou looking forward naar je volgende verslag, we appen of course ;) XX

  • 16 September 2012 - 18:15

    Fenna Appel:

    WOW! jij moet vast een "flashback" hebben gehad met hangende vingertopjes dat binnen komt stormen op de ER, haha!
    Je had me natuurlijk al lekker gemaakt met de foto's van Tiger kingdom, zien er toch wat anders uit dan onze bruine 'Tiger' thuis :) Nou ook hier in NL is het weer lekker koud hoor, dus m'n nieuwe uggs heb ik al aan haha!! Ik zal in november dus zeker een jas voor je meenemen. Nou looking forward naar je volgende verslag, we appen of course ;) XX

  • 16 September 2012 - 18:24

    Marco:

    Hoi Caroline,

    Weer een enerverende week in Chang Mai (en omgeving). Je maakt veel verschillende en soms minder smakelijke dingen mee, wie krijgt deze kans? Schattige foto's van Tiger.....hier zit er eentje zielig te kijken, je snapt wel wie!
    Ik ben benieuwd naar de foto's van je onderkomen, die hebben we nog niet gezien.
    Maar ik wilde deze keer niet de laatste reactie van de week zijn!
    Veel plezier de komende week. Geniet van de warmte, want hier is het zomertje al zo goed als voorbij.
    Tot gauw, we skypen weer!

    Liefs, Papa

  • 16 September 2012 - 19:14

    Eva Selier:

    Hee Ca!

    Wat een fantastische dingen maak je mee! Spannend zeg, in die ziekenhuizen, en al helemaal gaaf dat je zelf een echo mocht maken! BMT op en top! ;-) Geniet er van, maar volgens mij doe je dat zeker!

    Veel liefs,
    Eva

  • 16 September 2012 - 19:58

    Conny:

    Ha caroline,

    Het was weer een prachtig verhaal wat je zoal beleefd hebt in Chaig Mai.Alleen die bloederige toestanden dat lijkt mij niks,maar voor jou hoort dat erbij.Wat een geweldige foto's heb je bijgevoegd,heel leuk de foto's van het kieine tijgertje.Die stralende lach van jou erbij,dat is geen twijfel dat je volop geniet.Dank voor je mooie verhaal en we zien uit naar de volgende. Geniet maar van de warmte daar,want hier in Nederland staat de herfst voor de deur.
    Ook namens Kees onze lieve groeten,
    Conny

  • 16 September 2012 - 20:22

    De Mollen:

    Hoi Caroline,

    Wat schrijf je toch weer onderhoudend, als je jouw verslag leest maak je bijna zelf mee.

    Het is toch wel spannend wat je meemaakt in die ziekenhuizen.Is denk ik toch ook wel weer een goede leerschool. En wat leuk dat je een echo mocht maken, is toch wel bijzonder.
    Dat tijgertje wat daar zo leuk bij je ligt mag over tig-jaar niet voor de openhaard hoor!!!!
    Koken jullie zelf of hebben jullie een kokki, en zoja doet die danook de boodschappen.

    Hier wordt het al weer wat kouder, zo af en toe kun je nog net in je t-shirt buiten zitten , maar vanaf a.s. woensdag zal het behoorlijk slechter gaan worden. Veel regen en wind een een tempertuur van ongeveer 15-17 gr. dus dat scheelt wel een vest of trui.

    Veel plezier, geniet van alles en we wachten op het volgende verslag,

    groetjes en liefs uut Zuudloaren,

    Chris en Frouwke.

  • 16 September 2012 - 22:47

    Kim:

    Hi Lien!
    Wat een verhaal! Zo gaaf. Het is net alsof je het zo vertelt, ik hoorde je er tussen door bij lachen ha ha!
    En die foto's zijn ook zo cool. Die mooie watervallen hoe indrukwekkend is dat. En het grote contrast met de temperaturen is ook altijd zo bizar. Zo boeiend dat je in ware ER ziekenhuizen rond mag lopen en die heftige dingen onder ogen komt, pfoei respect!
    Zoals iedereen schrijft ruikt het naar herfst en voelt het als herfst hier in Holland, dusssss!!!!

    Blijf er zo van genieten lieverd want je straalt zo op de foto's zo gaaf!

    liefs Kim Wolter en Theunis

  • 16 September 2012 - 23:58

    Dirk-Jan:

    Hee!! Klinkt super allemaal!! Net samen met Fen de foto's in de dropbox bekeken, echt super gaaf!! Die tijger was echt te schattig, maar idd wel beetje versuft :p watervallen waren ook nice!!
    Nou geniet nog lekker even verder daar!!
    Xxx DJ

  • 17 September 2012 - 10:54

    Janny:


    He Caroline,
    Wat een super verhaal, heb weer onzettend genoten. En niet te vergeten de foto's, SUPER!!
    O dat vingertopje!!!!!!!!!je kreeg zeker wel weer een raar gevoel, als je begrijpt wat ik bedoel!!! haha.
    hoelang is het alweer geleden????
    Eindelijk foto's van je kamer, ziet er goed uit en opgeruimd!!! haha
    Ben benieuwd wat je deze week gaat doen, wordt vast weer spannend.....
    Ga je nog naar de olifanten??
    Heel veel plezier...
    Liefs.....

  • 17 September 2012 - 13:26

    Lieke:

    Hoi Caroline!

    Wat super cool dat je zoveel operaties te zien krijgt en zoveel leert! En dan nog al die leuke weekend uitstapjes, echt fantastisch:) Ik volg je op de voet, heb nu pauze op mijn stage en tijd om even te lezen:P Het bevalt goed, wel wennen om nu echt vier dagen per week te werken. Geniet ervan!

    XXX Lieke

  • 18 September 2012 - 08:54

    Anneke:

    Goedemorgen (hier tenminste haha), wat weer een prachtig verhaal, en die tijgertjes!!!! aaahhhh.
    Geniet en tot volgende week voor weer een mooi bericht, groetjesss Anneke

  • 19 September 2012 - 15:07

    Joyce:

    hey lientje,

    echt geweldig je verhalen.. ziet er lekker knus uit je huisje daar :)
    als ik je foto's bekijk is het daar gelukkig heerlijk lekker warm.. hier hebben we het warme weer weer mogen inruilen. het is dus maar goed dat je daar nog lekker zit :)

    heel veel plezier, kijk alweer uit naar je volgende verhaal..

    xxx

  • 19 September 2012 - 19:12

    Marian:

    Hoi Caroline.

    Even niets van mij laten horen ben een weekje op vakantie geweest .
    Je hebt het super naar je zin als ik dat allemaal zo lees . En dat werk wat je mag doen oa die echo maken. Wat ik ook zo indrukwekkend vind het verschil tussen de ziekenhuizen.
    Geniet er maar mooi van tot het volgende bericht.

    groetjes Marian

  • 19 September 2012 - 19:18

    Henk:

    Hoi Caroline,

    Super allemaal, wat een andere wereld is het daar, en welk een verschil met Nederland/ Europa.
    Geniet gewoon verder van alles wat je meemaakt. Wij hangen aan je verslagen (lippen)

    SMOK: Trientje & Henk

  • 28 September 2012 - 18:33

    Henk En Wilma:

    Hoi Caroline,

    Wat een liefjes, zou je toch zo als huisdier nemen.
    Prachtige foto's en een heel indrukwekkend verhaal (zou bijna flauwvallen).
    Geniet super en hou goed je ogen en oren open!

    Dikke kus,
    Henk en Wilma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Caroline

Actief sinds 04 Juli 2012
Verslag gelezen: 552
Totaal aantal bezoekers 14270

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2012 - 03 November 2012

Thailand!!

Landen bezocht: