En dat was alweer week nummer 7! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Caroline Appel - WaarBenJij.nu En dat was alweer week nummer 7! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Caroline Appel - WaarBenJij.nu

En dat was alweer week nummer 7!

Blijf op de hoogte en volg Caroline

21 Oktober 2012 | Thailand, Chiang Mai

Alweer zeven weken in Thailand, wat gaat de tijd toch snel! En het betekend dus ook dat ik nog maar 2 weken te gaan heb. Nog twee weken de tijd om zoveel mogelijk te zien en te leren in het ziekenhuis en om nog zoveel mogelijk van deze mooie stad te zien!

Maar eerst afgelopen week! Deze week was het tijd voor een nieuw ziekenhuis, een privéziekenhuis. En de verschillen met het vorige ziekenhuis waren vanaf de eerste minuten direct al zichtbaar. Alles is net ietsjes schoner, mooier, moderner en ook alle doktoren kunnen wat beter Engels praten. We staan iedere dag bij operaties te kijken en eigenlijk geven ze ons hier heel veel vrijheid. Iedereen is er van op de hoogte dat we er zijn en waarom we er precies zijn, dus mogen we zelf onze operaties uitkiezen die we voor die dag graag willen zien. En als er plotseling een spoedgeval tussendoor komt, komen ze aldoor naar ons toe om te vragen of we het misschien interessant vinden om die te gaan bekijken.
Ook nemen de doktoren net iets meer tijd voor je. Zo hadden we deze week een operatie waarbij de galblaas werd verwijderd. Tijdens de operaties legde hij stap voor stap precies uit hoe hij hem ging verwijderen en werd ook de omliggende organen nog even aangewezen. Toen hij de galblaas uiteindelijk verwijderd had legde hij zijn spullen neer, zijn assistent-chirurg moest het maar afmaken en hij ging ons helemaal uitleggen hoe de galblaas precies werkte en waarom ze hem moesten verwijderen (en zat een hele grote poliep van binnen). Ontzettend interessant om dus niet alleen heel veel te zien, maar dat ze je ook nog iets extra's willen leren. Dit gebeurde ons ook nog een keer bij een operatie waar ze nierstenen gingen verwijderen, wat zijn die klein! Eigenlijk ook wel logisch, maar heel leuk om er nu echt een voorstelling van te hebben hoe ze er in het echt uit zien!
Ook was er nog een vrouw waarvan ze haar been hadden geamputeerd omdat ze een vleesetende bacterie had. Ik was dus eerst een beetje twijfelachtig om naar binnen te gaan, want ze vertelden dat het heel erg besmettelijk is, maar ze verzekerden ons dat het veilig genoeg was om te gaan kijken. Ze hadden namelijk de amputatie al gedaan, en daarmee de bacterie al verwijderd. De stomp van haar been zag er nog steeds wel geel/groenig uit en ze zeiden dat het nog van de bacterie was. Dus dat zegt al wel genoeg over hoe agressief die bacterie is.. Die wil je liever niet krijgen. Dus kregen we nog een waarschuwing mee dat we maar geen acupunctuur moesten nemen, want dan was de kans heel groot tijdens het regenseizoen. Dus, geen acupunctuur voor ons! Al was ik dat gelukkig sowieso al niet van plan! Haha!

Ook voor het weekend hadden we weer iets leuks bedacht, namelijk een Thaise kookles! In de ochtend konden we eerst doorgeven welke gerechten we graag wilden maken en daarna gingen we met z'n allen de ingrediënten halen op een Thaise 'foodmarket'. Ook kregen we nog veel uitleg over alle verschillende soorten groente, fruit en rijst. Ze hebben wel 15 verschillende soorten rijst en ze moeten allemaal anders smaken! We hebben ze niet allemaal geprobeerd natuurlijk, maar nooit geweten dat het er zoveel waren! Haha!
Na de markt was het tijd om aan de slag te gaan. We begonnen met 'Fried Noodles Thai Style', ook wel beter bekend als de Phad Thai. We hadden al een aantal keren deze noodles gegeten, dus ook heel leuk om nu te weten hoe je zelf nog eens klaar kunt maken. Na de noodles gingen we spring rolls maken, zeg maar kleine loempia's. Vervolgens nog een 'Hot and Sour Prawn Soup', die ontzettend scherp was en helaas ook niet zo heel lekker, de 'Chiang Mai Noodles' en 'Deep Fried Bananas'. Het was ontzettend veel eten voor een dag, maar wel ook heel lekker. En ook de suikerpot wisten ze weer goed gevonden, want dat vinden ze in Thailand heel lekker door al hun eten en drinken (en dan zijn ze ondertussen verbaas dat veel mensen suikerziekte of obesitas hebben.. heel apart met al die suiker inderdaad! haha). Na een paar gerechten waren we zelf wel een beetje klaar met de suiker en hebben we die er maar uit gelaten. We werden wel een beetje raar aangekeken, want ze snapte niet hoe je alles lekker vonden zonder de suiker. Nou, wij vonden het heerlijk!!
Aan het eind hebben we ook nog een kookboekje meegekregen met alle recepten en ook nog andere recepten. Dus kan ik terug in Groningen ook nog een keer mijn Thaise kookkunsten laten zien!

Deze week weer een nieuwe week in het ziekenhuis, waarschijnlijk zullen we weer veel leuke operaties gaan zien. Ik ben benieuwd wat er nu weer voorbij gaat komen.
En natuurlijk iedereen weer heel erg bedankt voor de reacties op mijn vorige verslag! Heel erg leuk dat jullie toch iedere keer weer de moeite nemen om mijn verslag te lezen! :) Ik hoop dat ik jullie er nog niet mee verveel, haha!
Dit was het weer voor deze week, volgende week weer een nieuw verslag!

Liefs,

Caroline

• 21 Oktober 2012 - 18:58

Fenna:

JAHOOR daar zijn we weer, en gelukt..... FIRST ONE!!! hahaha gezien de foto's heb je alweer een nieuw shirtje weten te bemachtigen ;) Ik mis wat in je verslag... het recept :P Ik krijg nu het thaise maal van mam, oftewel bami, ongetwijfeld ook net zo lekker...
    Ook heerlijk te zien hoe zo'n galblaas eruit ziet... was ie ook zuur?? haha nou as weekend is dan jouw laatste weekend in Thailand, gek he tijd gaat volgens mij veels te snel!!!! Gaan we wel een keer terug voor vakantie :P XXX

• 21 Oktober 2012 - 21:14

Henk:

Hallo Caroline,

Dit is prachtig, vlak achter Fenna, maar allee het is meer toeval. Trouwens je mag komen koken bij ons, we laten ons verassen geef de ingredienten maar door.
    Het was trouwens wel heel leerzaam voor jou deze week, wat een mix van behandelingen. Trouwens die bacterie dat is toch eng. Zo zie je maar hoe belangrijk een medicus is.
    He schat, geniet jij nog even van de laatste weken dan vernemen wij graag nog even hoe jij die hebt beleeft. Veel plezier.

SMOK,
    Trientje & Henk

• 21 Oktober 2012 - 23:47

An:

Ik dacht nog even lezen voor het slapen gaan, jan en Dirk-Jan luisterden ook aandachtig..haha. Hun reactie was "gatverderrie! Ah wat smerig" haha dat groen/geel been daar dromen ze vast over..
    Wat een ervaringen deze week! Nu nog twee verhalen .. Wat gaat de tijd verschrikkelijk snel, geniet er nog maar goed van! Tot volgende week! Hartelijke groetjes van ons allemaal!

• 22 Oktober 2012 - 13:52

Marco:

Hoi Caroline,

Wat een ervaringen, die jij opdoet in het ziekenhuis. Het blijft mij verbazen hoe dicht jullie 'op het vuur' zitten. Het is mooi meegenomen, dat je ook een andere indruk krijgt, nu je in het 2e ziekenhuis aan het werk bent. Probeer nog maar even zoveel mogelijk kennis op te doen, het blijkt dat je daar volop de mogelijkheden voor hebt met welwillende chirurgen.
    Je snapt dat we graag thuis eens verwend worden met je Thaise kookkunsten, het ziet er erg smakelijk uit op de foto's. Zoals je weet zit ik hemelsbreed niet ver van je vandaan (offshore Singapore), wel een grappig idee. Het weerzien op Schiphol komt al een stukje dichterbij, dus geniet nog maar even van het mooie land, de mensen om je heen en de ervaringen in het ziekenhuis.
    Maak er een fijne en onvergetelijke eindsprint van!!!

Kusjes, Papa xxxxx

• 22 Oktober 2012 - 14:28

De Mollen:

Hoi Caroline,

Wat weer een belevenissen deze week. Die ervaring met zo'n vleesetende bacterie lijkt me niks, maar ja ook dat zijn dingen die voorkomen. Fijn dat jullie een goede uitleg krijgen, is toch mooi meegenomen.

We verheugen ons nu al op een lekkere Thaise maaltijd, zeg maar wanneer, we schuiven natuurlijk graag aan. Ik denk dat we allemaal ook wel een kopie van het receptenboekje willen en natuurlijk graag een kleine kookcursus van jou. Lijkt mee leuk.

Meissie geniet er nog maar even van en tot volgende week,

liefs van ons allemaal, de MOLLEN

• 23 Oktober 2012 - 10:04

Conny:

Hoi Caroline,

'kHeb weer genoten van je verhaal en wat een ervaringen.Het mee kijken in de operatiezaal is natuurlijk een ding opzich,heel interessant en leerzaam.Ik had nog nooit een galblaas gezien,bah wat een glibberig ding!En een vleesetende bacterie is nou ook niet zo'n pretje.Dan is een kookcursus wel een fijne afleiding.heerlijke gerechten staan er op de foto's,je zou er trek in krijgen.Nog twee weken te gaan meisje en dan zit het er weer op,de tijd vliegt.Hier hebben we nog een soort nazomer,dus heerlijk om naar buiten te gaan.Voor jou weer een fijne week en volop genieten maar.

Lieve groetjes van ons,

Kees&Conny

• 23 Oktober 2012 - 13:06

Wilma:

Hoi Caroline,

Zit net met boterham in de hand je verslag te lezen, oeps, was wel even slikken met die enge operatie-verhalen.
    Gelukkig ging het daarna over een luchtiger onderwerp, zijn heel benieuwd naar de recepten en houden ons aanbevolen om deze te ontvangen!
    Raak er steeds meer van overtuigd, dat wij toch zeker ooit een keer die kant uit moeten gaan, wat een bijzonder land en wat maak jij ontzettend veel mee, kun je het allemaal nog een beetje bevatten, is zeker net of je er al heel lang bent.
    Geniet nog even en doe nog zoveel mogelijk indrukken op!

Dikke knuffies,
    Henk en Wilma

• 23 Oktober 2012 - 13:27

Maartje:

Wat een lekker eten allemaal. Je moet dat maar eens met clubavond maken ;) Met een themaclubavond thailand ;) Doen we ook zo'n leuk haarbandje in. Staat je goed hoor!
    Wat gaat het idd snel over twee weken ben je al weer terug!
    Geniet van je laatste paar weken van alles wat je nog gaat zien en vooral van het lekkere weer!

Liefs Maartje

• 23 Oktober 2012 - 18:11

Janny:

He caroline,
    Heb je net een whatsapp gestuurd, maar volgens mij lig je al te slapen...
    Wat weer een mooi verhaal en de foto's niet te vergeten..
    Alleen die galblaas vond ik maar niks, haha.
    Maar het eten zag er wel goed uit, mmmmmm, dat ga je vast ook wel voor ons maken.
    Maar dan moet je wel je haarbandje in doen hoor!!! hahaha, volgens mij heb ik wel zoiets in de kast haha. Krijgen we de volgende keer een recept van jou?????? Zou niet gek zijn, ga het gelijk uitproberen.
    Nou geniet nog even, vooral van het mooie weer want hier word het kouder!!!!
    Doe je Erin de groeten!!!!
    Wacht weer met spanning af naar je volgend verhaal...
    Liefs........

• 25 Oktober 2012 - 10:34

Joyce:

Hey lientje,
    Wat weer een mooie verhalen zeg. Elke keer als je schrijft over een ziekenhuis blijf ik het maar spannend vinden :P :$ hihi. Echt creepy zo'n vleesetende bacterie, ik zou ook hebben getwijfeld of ik daar naar binnen zou gaan denk ik hoor. Wel mega tof een Thaise kookles, dus je gaat straks een bijbaantje bij wokpalace nemen ;) haha. We kunnen wel een keertje samen weer koken kunnen we eerst langs de toko op de korreweg;). Tijd gaat idd wel snel hè alweer bijna naar huis (stiekem vind ik dat zelf niet erg, ik snap alleen wel dat jij daar langer zou willen blijven om nog veel meer toffe dingen te zien ;)).
    Veel plezier weer deze week

Dikke kus

• 25 Oktober 2012 - 11:49

Marieke:

Haaa lieve Ca!

Wat een ontzettend leuk verslagje weer!
    Als ik het goed begrijp hebben we er dus een nieuwe sterrenchef bij? =D
    Misschien krijg jij zelfs Marlon ooit nog aan de rijst ;)
    Ennn ik ben natuurlijk erg benieuwd naar je Phad Chai!

Heel leuk ook dat je bijna weer naar Groningen komt <3 Leuk leuk leuk!
    Lekker genieten van de vrieskou xD

Lieeeeeeeeeeeeeeeeeeefs & tot snel!