Weer een week voorbij gevlogen! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Caroline Appel - WaarBenJij.nu Weer een week voorbij gevlogen! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Caroline Appel - WaarBenJij.nu

Weer een week voorbij gevlogen!

Blijf op de hoogte en volg Caroline

30 September 2012 | Thailand, Chiang Mai

Het is weer zondag, dus weer tijd om een blog voor jullie te schrijven!

Zoals ik al verteld had, was het deze week weer tijd voor de afdeling orthopedie! Hier ben ik de eerste week al geweest, dus ik wist wat ik kon verwachten. Ik heb heb het weer gekregen, ontzettend veel operaties! Het blijft toch heel erg leuk om dit mee te mogen maken. Maar naast operaties was het deze week ook tijd voor de OPD, de out patient department. Dit is de afdeling waar alle patiënten binnenkomen met hun klachten en dat ze dan verder doorgestuurd worden, medicijnen krijgen of soms ook weer naar huis worden gestuurd. Het is namelijk zo dat ze in Thailand niet echt een 'huisarts' kennen. Het komt dus nog wel eens voor dat er iemand naar het ziekenhuis komt terwijl er niets aan de hand is. Maar natuurlijk komen er ook mensen binnen die wel iets hebben. En dan moet er natuurlijk een lichamelijk onderzoek worden gedaan. En jawel, die heb ik deze week geleerd te doen! Het was een beetje stribbelen met de taal, maar samen met de dokter en wat handen en voeten werk, heb ik bijna een goede diagnose kunnen geven (natuurlijk wel door eerst een paar keer met de dokter mee te kijken, het dan pas zelf doen en mazzel hebben dat hetzelfde probleem al eerder die dag voorbij was gekomen). Wel ontzettend leuk om te doen en zeker voor herhaling vatbaar!
Terug bij orthopedie betekend natuurlijk ook weer dat de naam Miss. Holland weer terugkwam. Alle verhalen over de klompen, de molens en de keukenhof kwamen weer terug en ik mocht het weer allemaal uitleggen. Nee, we dragen niet allemaal klompen de hele dag en nee, we wonen ook niet in een molen. Maargoed, blijkbaar mocht hij ons wel, want hij heeft ons nog een mooie operatie laten zien! Een operatie aan de wervelkolom. Het was een hele kleine snee, dus je kon bijna niets zien. Maar we mochten even een kijkje nemen en heel fascinerend om te zien hoe het er nou 'in het echt' uit ziet! Na de operatie vond hij dat het weer tijd was geworden voor lunch en zijn we allemaal door hem uitgenodigd. Hij wilde ons, de westerlingen, de Thaise keuken wel even laten proeven. En dat heb ik geweten! Dat ze van scherp eten houden wisten we ondertussen al, maar dit was nog wel even een tikkeltje erger. Waarschijnlijk deed hij het ook met voorbedachte rade. Want terwijl wij niet wisten waar we het zoeken moesten, zat hij ons vierkant uit te lachen. Haha. Blijkbaar was het heel vermakelijk om te zien. Hij bleef maar zeggen dat we niets gewend waren. Nou volgens mij kan ik van nu af aan ALLES eten! Niets is zo scherp vergeleken met dat! Haha!

Ons weekend begon deze keer al wat eerder, namelijk op vrijdag. Het bleek een boeddhistische dag te zijn en dat wordt hier nogal serieus genomen. Alle studenten, sommige doktoren en dus ook de medical interns hoeven niet naar het ziekenhuis te komen. Ons hoor je niet zeuren, een dagje zwembad was al gepland. Maar dan is het vrijdagochtend en blijkt je kamergenootje een ontstoken oog te hebben. Dus, werd het alsnog een dagje ziekenhuis voor ons. Ja, we zijn nog steeds in Thailand. Dus zelfs voor een simpele oogontsteking ben je ongeveer een dag kwijt. Daar ging ons dagje zwemmen, maar gelukkig slaan de medicijnen wel aan en zullen we daar vast en zeker snel nog het zwembad gaan opzoeken!
Gisteren wilde we weer een uitstapje gaan maken en deze keer hadden we gekozen voor Chiang Rai en de Golden Triangle. Ook het noordelijkste puntje van Thailand hebben we nog bereikt. 's Ochtends om 7 uur werden we al opgehaald om vervolgens eerst naar een hot spring toe te gaan. En hij was heel warm! Je mocht even voelen met je voeten hoe warm het was, maar het was voor mij toch iets te warm! Vervolgens reden we verder richting Chiang Rai om de White Temple te bezichtigen. Het was een hele mooie tempel. Een heel anders dan de tempels in Chiang Mai. Hij was helemaal wit maar beplakt met kleine stukjes spiegel. Hierdoor kreeg je een hele mooie glinstering door de zon. Ze vertelden ons ook dat ze er eigenlijk elke dag mee bezig zijn om eraan te werken, want het witte is heel mooi maar wordt ook heel snel smerig. Dus ze blijven het hele jaar door maar verven en stukjes spiegel plakken.
Na de White Tempel gingen we door naar de Golden Triangle. Dit is het punt waar Thailand, Burma en Laos samenkomen. Helaas viel dit wel een beetje tegen, want het enige wat de Golden Triangle is, is water en een klein stukje land. Niet zo speciaal dus. Wel kregen we nog de mogelijkheid om even Laos binnen te gaan. Van te voren werden we al gewaarschuwd dat ze wel eens proberen om toeristen mee te lokken om opium te verkopen. En natuurlijk moet ons dit weer gebeuren. Na een duidelijke NEE droop hij snel maar weer af naar het volgende groepje toeristen. Als laatst gingen we nog naar Mae Sai, wat het meest noordelijkste punt van Thailand is. Ook is hier een leuke markt, dus ook hier moest eventjes rondgelopen worden natuurlijk! Het was niet heel bijzonder, het leek heel erg op de markt van Chiang Mai, maar we kunnen wel zeggen dat we er geweest zijn! Haha!
Na een lange dag, we kwamen pas rond 9 uur weer terug, waren we best wel gesloopt. En ook vandaag waren we nog niet heel erg fit. Dus besloten we maar om lekker uit te rusten. Even heerlijk niets doen is soms ook wel een fijn!

Morgen begint ook weer een nieuwe week in het ziekenhuis. Voor deze week staat de afdeling Neonataal op het programma. Het wordt dus een weer vol kleine baby'tjes en geboortes. Natuurlijk ben ik ook weer heel erg nieuwsgierig hoe dit zal gaan uitpakken. Vast en zeker weer een hele ervaring! Volgende week zal ik daar weer verslag over uitbrengen :)

Heel veel liefs,

Caroline

P.S. Natuurlijk weer heel erg bedankt voor alle lieve reacties! Ze blijven maar komen, echt geweldig!

• 30 September 2012 - 18:51

Carlijn Bodewes:

Apple!
    wat maak je veel mee, heel tof!
    ik lees alles hoor!;)
    lekker genieten,
    xxxxxx

• 30 September 2012 - 19:42

Fenna:

Hai :) weer lekker verhaaltje hoor en ook nog gelukt om te plaatsen desondanks je goede internet verbinding vandaag :p je armbandjes collectie vandaag mogen bewonderen op Skype, zag er weer stylisch uit. Ben benieuwd hoe je het gaat vinden als je een keizersnede mag bijwonen... Misschien mag je zelf nog een incisie maken haha! Nou ik ga nu je foto collectie even bewonderen, m'n Mac draait alweer overuren haha! Kussies

• 30 September 2012 - 20:14

Anneke:

Moi laiverd,heerlijk om je feuilleton (iedere keer zie ik er naar uit, prachtig!) weer te lezen.
    Als je het later zelf terug leest denk je ook "heb ik dat allemaal meegemaakt?"
    Komende week de neonatologie, lijkt me ook weer spannend! Tot volgende week!!
    Groetjes, Jan en An

• 30 September 2012 - 22:03

Kim:

Hé skattie. Wat weer indrukwekkend allemaal. Vond t weer super om te lezen. Dus t scherpe eten gaat al wennen, goed man. Mis je de Hollandse kost al? Ik ben wel onder de indruk vh feit dat je zoveel in de operatiekamer bent. Gaaf hoor dat overkomt je in dit geregelde land zou t vast niet kunnen. Veel plezier aankomende week. Ik ben ook wel benieuwd hoe ze daar de keizersnee doen. Lfs Kim wolter en theunis

• 30 September 2012 - 22:48

Joyce:

Hey Dr. miss holland,

geweldige foto's joh echt mooi die witte handjes. echt tof al die verhalen.. lekker door blijven gaan hoor ik blijf wel lezen met een smile op mijn gezichtje ;)
    knap hoor dat je nu al een diagnose hebt gesteld.. (had ook niet anders van je verwacht natuurlijk ;)!!)

heel veel plezier en tot je volgende verhaal :)

dikke kus

• 01 Oktober 2012 - 11:44

De Mollen:

He lieve Caroline,

Had net een verhaal voor je getypt, doe ik weer iets stoms, alles weg dus nu maar weer opnieuw,.
    Wat was het weer heerlijk om je verslag te lezen, meid wat schrijf je toch leuk.
    Je hebt weer een heleboel ervaring opgedaan, ben benieuwd wat je deze week te wachten staat, misschien wel een keizersnede.
    Wat een mooie foto's van de witte tempel, vooral die handen.
    Hadden jullie geen visum nodig voor Laos? Maar je bent er in elk geval geweest. Heb je ook de vissers met de netten gezien?
    Ben nog steeds een beetje gesloopt van het weekendje Amsterdam. Mama heeft dacht ik genoeg foto's van ons gestuurd, werd je er niet tureluurs van? Maar 't was wel weer heel gezellig.
    Meissie heel veel plezier voor de komende week en tot volgende zondag.

Liefs, Chris en Frouwke

• 01 Oktober 2012 - 16:55

Marco:

Hoi Caroline,

Alweer zo'n bijzondere week, het houdt niet op daar!!
    Iedereen die we spreken, zit met spanning elke zondag te wachten op je verhaal. Dat kun je wel zien aan de positieve reacties. Wij genieten ook van je wekelijkse blog en foto's!
    Je bent weer op plaatsen geweest, waar je niet zo gauw als toerist terecht komt. Geniet van deze unieke kans.
    Na die scherpe thaise dish zal een 'hollandse' curry voor jou een makkie worden.
    Veel plezier deze week met de Thaise babies.....

Kusjes, Papa xxxxx

• 01 Oktober 2012 - 17:04

Conny:

Hello Caroline,

Wat gaat de tijd toch snel,weer een week voorbij.Het is weer een mooi verhaal geworden en wat heb je weer veel gezien.De foto's van de witte tempel zijn ook heel mooi en inderdaad als de zon op de spiegels schijnt zal dat voor een heel mooi effect zorgen.Deze week zal ook wel de nodige indrukken opleveren en hopelijk sta jij daar met je neus bovenop. Maar dat lezen we de volgende keer weer,we kijken er weer naar uit:)

Veel plezier en groetjes,

Liefs,Kees&Conny

• 02 Oktober 2012 - 13:05

Janny:

He Caroline,
    Ben ik weer!!!!!!!Als het goed is, is papa nu met jou aan het app-en haha.
    Je verhaal weer gelezen, het was weer super!!!!.
    ook de foto's op je dropbox, waren erg mooi!!!!.
    Hoorde net van papa dat je dit weekend naar de olifanten gaat.
    Verheug mij nu al op je verhaal en de foto's.
    Veel plezier deze week en komend weekend!!!!

liefs..........

• 02 Oktober 2012 - 18:55

Marian Van Der Wijk :

Hoi Caroline,

Wat weer indrukwekkend. IK vond het weer een super verhaal.
    De foto's van de witte tempel vind ik heel mooi.
    Je hebt weer een heleboel ervaring opgedaan.
    Geniet er nog maar even van.
    En tot de volgende week.

Liefs Marian.

• 03 Oktober 2012 - 19:37

Henk & Trientje:

Moi Caroline,

Inderdaad alweer een week voorbij, en nog een aantal te gaan, en dat is maar goed ook. Het is namelijk altijd weer fascinerend jou blog te mogen lezen en de foto,s te bewonderen. Het was met name een heet weekje hebben wij gelezen, we zullen het gaan testen als je terug bent.
    Dus nu maar op naar de bevallingen, we zijn weer zeer benieuwd naar je verslag hoor.

SMOK, Trientje & Henk