Tijd voor een nieuw verslag! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Caroline Appel - WaarBenJij.nu Tijd voor een nieuw verslag! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Caroline Appel - WaarBenJij.nu

Tijd voor een nieuw verslag!

Blijf op de hoogte en volg Caroline

27 Oktober 2012 | Thailand, Chiang Mai

Alweer is er een week voorbij gevlogen! En voor de verandering maar eens een keer een verslag op zaterdag. Voor morgen hebben we toch niet zoveel op de planning staan, namelijk een dagje bij het zwembad (ook heel leuk natuurlijk), dus kan ik vandaag ook al wel een nieuw verhaaltje plaatsen!

Deze wek hadden we weer een nieuwe week in het ziekenhuis. Niet helemaal nieuw, want we stonden weer de hele week in de OK. Maar, dat betekend natuurlijk niet dat het er minder leuk om wordt!
Ook deze week hebben we weer wat interessante dingen voorbij zien komen. Zo was er iemand die een gebroken scheenbeen en knieschijf had. Dit was wel een behoorlijke heftige operatie, waarbij er flink wat geboord, getimmerd en gesjord werd aan het been! Op een gegeven moment probeerden ze het bot weer goed op z'n plaats te zetten en de voet stond toen in zo'n rare positie! Nooit geweten dat het mogelijk is zodra het bot gebroken is! Haha! Het zag er niet zo fijn uit kan ik jullie vertellen.
En in tegenstelling tot de hele hardhandige operatie aan de been hebben we ook nog een hersenoperatie gezien. Tijdens deze operatie leek alles wel in slow motion. Alles moet natuurlijk precies goed gaan, want een kleine fout kan dan al fataal zijn. Tijdens deze operatie hebben we ook niet een hele grote uitleg van de dokter gekregen zoals ze normaal gesproken doen, maar het maakte ons niet uit! Een operatie aan de hersenen zie je niet elke dag voorbij komen, en het was heel indrukwekkend om de chirurg bezig te zien aan zo'n belangrijk deel van ons lichaam. Een hele ervaring rijker!

En zoals gewoonlijk hadden we ook weer iets voor in het weekend gepland. Deze week gingen we de oude binnenstad maar eens wat beter ontdekken. Na 8 weken in Chiang Mai te hebben gezeten, werd dat wel een keer tijd volgens mij! Haha!
We begonnen met een aantal tempels te bezichtigen. Het maakt eigenlijk niet uit waar je naartoe loopt, maar je komt altijd wel een tempel tegen. Heel veel tempels lijken eigenlijk wel op elkaar, met hun typische wit/gouden uiterlijk. Maar op een gegeven moment kwamen we een tempel tegen die helemaal vanuit hout was gemaakt. Deze stijl waren we nog niet eerder tegengekomen, dus we dachten dat het wel de moeite waard zou zijn om deze van iets dichterbij de bekijken! En het was zeker de moeite waard, want wanneer je iets dichterbij keek zag je dat alle heel gedetailleerd was uitgesneden. Heel mooi! En natuurlijk, zoals alle tempels, was er binnen in de tempel de hele grote gouden boedha te zien.
Na weer een aantal tempels te hebben gezien waren we daar ook wel weer klaar mee, dus tijd voor een nieuwe bezienswaardigheid! We liepen door naar de Drie Koningen Monument met de bijbehorende 'Cultural and Arts Centrum'. Wat min of meer een museum was over de geschiedenis van Chiang Mai. Het was niet heel groot, maar daarom niet minder interessant! En ze hadden hele mooie maguettes gemaakt van de oude stad en hoe de stad gebouwd werd. Ook hadden ze een klein gedeelte waar ze de oude huizen een beetje hadden nagebouwd in normale afmetingen. Hierdoor kon je er echt even inlopen en rondkijken. Ook hadden ze een gedeelte dat over alle hilltribes ging en hun traditionele kledingdracht. Natuurlijk mochten de koningen van Thailand niet overgeslagen worden, want die zijn behoorlijk belangrijk voor de Thaise bevolking. Ze hebben hier allemaal de dag vrij wanneer er ook maar iets is met het Koningshuis of een gestorven koning. Ook vouwen ze nooit hun geldbiljetten dubbel, omdat ze dan denken dat ze geen respect hebben voor de koning (omdat ze dan zijn gezicht dubbelvouwen die erop staat afgebeeld). Ze gaan er dus wel heel ver in!
Na het culturele gedeelte vonden we dat we weer toeristisch genoeg waren geweest, dus hebben we verder lekker gerelaxt en eigenlijk niet zoveel meer gedaan. Het is hier namelijk elke dag nog steeds ontzettend warm! Eigenlijk zou het tegen deze tijd van het jaar al iets koeler moeten zijn, maar helaas. Als je al 1 stap buiten zet, staan de zweetdruppels alweer op je hoofd. Maar ik hoorde al dat ik niet mag klagen, want in Nederland is het lekker koud aan het worden. Al kan ik stiekem niet wachten om meer met een jas de deur uit te gaan!! :)

Aan de reacties bij mijn vorige verslag kon ik merken dat iedereen heel erg enthousiast was over mijn Thaise kookles en graag een recept zou willen zien. Deze week heb ik niet zoveel foto's voor jullie als anders, dus ik heb maar een lekker recept voor jullie uitgezocht. Natuurlijk verwacht ik wel dat jullie hem nu ook allemaal gaan maken ;) haha! Ik wens iedereen alvast veel kookplezier, haha!

Voor jullie heb ik uitgekozen: een Papaya Salade! (dit is een salade waar alle Thaise mensen ontzettend fan van zijn!!)

Ingrediënten:
- 50 gram papaya (of wortel of komkommer)
- 10 tenen knoflook
- 1 tot 3 chili's (afhankelijk van hoe scherp je het wilt)
- een halve tomaat
- 1 Chinese 'long bean'
- 20 gram noten
- 2 eetlepels vissaus (of 1 theelepel zout)
- 1 limoen
- 1 eetlepel palmsuiker (of bruine suiker)

Bereidingswijze:
- Snij de Chinese 'long bean' in stukjes van 1 cm
- Maal de knoflook, chili en de 'long bean' samen heel fijn
- Voeg de palmsuiker, limoen en vissaus toe en meng het tot de suiker is opgelost.
- Voeg de papaya en de stukjes tomaat toe en meng het met elkaar.
- Doe je salade op een bord en strooi de noten over de salade

Makkelijker kun ik het bijna niet maken volgens mij. Ik heb het een keer gegeten in een restaurant. Toen kon ik natuurlijk niet zeggen hoeveel chili's ik er in wilde hebben en het was ontzettend scherp! Verder was het wel heel lekker, dus ik hoop dat jullie het ook lekker vinden. De andere, ingewikkeldere waren iets te lang om helemaal uit te typen, maar als iemand een lekker receptje wil hebben kunnen ze natuurlijk altijd gekopieerd worden als ik thuis ben! Haha! Ze zijn echt aan te raden!!

De laatste week is nu officieel aangebroken, volgende week zal ik nu in het vliegtuig zitten. Ik besef het nog niet helemaal dat het er al bijna op zit, dus we gaan er de laatste dagen nog even heel erg van genieten!! Volgende week zal ik nog een laatste verhaal schrijven en dan zal er geen wekelijkse update meer volgen. Dan zit ik namelijk weer heerlijk in ons koude kikkerlandje!

Tot snel en veel liefs,
Caroline

  • 27 Oktober 2012 - 18:09

    Janny:

    He Caroline!!

    Zag net dat je weer een verslag op de site had gezet.
    En volgens mij ben ik nu als 1ste!!, maar je weet nooit, maar hoop het wel!!!
    Het was weer een leuk verhaal en ook de foto's natuurlijk, maar de foto's van de dropbox waren ook top!! mocht de rest dat niet zien......hahaha.
    Je hebt weer genoeg gezien bij de operatie's, vooral dat getimmer en geboor, nou lijkt mij maar niks, bah!!
    Maar dat recept, ziet er wel lekker uit, dat ga ik volgende week zeker uitproberen, als papa weer thuis is.
    Nou geniet morgen lekker bij het zwembad want je zal het missen!!!!!Hier is het echt koud!!!!
    Het heeft afgelopen nacht gevroren en dat was wel even wennen, toen ik m'n rondje vanmorgen met tiger ging doen.
    Ik kijk weer uit naar je laatste verslag en foto's. Geniet nog even volop van je laatse week!!!!
    Heel veel liefs...............

  • 27 Oktober 2012 - 20:34

    Annick:

    Schatje!
    Echt gaaf wat je weer hebt meegemaakt, vooral zo'n hersenoperatie lijkt me erg bijzonder om te zien! Nog één weekje en dan ben je weer bij ons in het mooie maar koude Groningen! =D Ik kijk er al naar uit! Geniet nog even volop van je laatste weekje vol mooie avonturen, zon, zwembadderen en lekker Thais eten. Ik ga het recept zeker een keer uitproberen, het klinkt lekker! Tot heel snel!!
    Xxx

  • 28 Oktober 2012 - 10:54

    Marco:

    Hoi Caroline,

    Het houdt niet op, alweer een week met bijzondere operaties, die je mag bijwonen. Dat nemen ze je niet meer af, je snapt natuurlijk wel, dat ik daar niet bij hoef te zijn! Als ik dat op tv zie, heb ik al genoeg!
    Maar dat jij dit als een geweldige ervaring meepikt, dat kan ik mij goed voorstellen. Nogmaals, zo'n kans krijg je niet snel in NL.
    Nog even genieten van het land, Chang Mai, de zon, de warmte en je vrienden en collega studenten en personeel in het ziekenhuis. De week is zo voorbij, dus gebruik elk uur van de dag.
    Het welkomsteam zal binnenkort klaar staan op schiphol, wellicht dat Joris een interview afneemt, haha!!
    Veel plezier nog de laatste week. Ik zie aan je dikke smile op de 1e foto, dat je volop geniet daar.
    Tot heel gauw!!
    Kusjes, Papa xxxxx

  • 28 Oktober 2012 - 11:27

    Marian:

    Hoi Carolin,

    Daar ben ik weer heb een week gemist helaas.
    Wat weer een mooi verslag daar geniet ik weer heerlijk van.
    Vooral die hersenoperatie lijkt mij eng om daar bij te zijn.
    Nog één week dan zit je weer in het koude NL.
    Geniet er nog maar van al je vrienden en kennissen en het mooie weer.
    IK ga dat recept zeker zelf proberen.
    Tot gauw gr.

    Veel liefs marian.

  • 28 Oktober 2012 - 11:36

    Conny:

    Ha caroline,

    Al weer een week voorbij en ik heb met veel plezier je verhaal gelezen.De operaties waar jij bij mag zijn,wat een ervaring. Ook wel spannend om te zien,zeker als het om zo'n belangrijk deel van je lichaam gaat.Het waren ook weer leuke foto's en daar blijkt wel uit dat je een geweldige tijd heb doorgebracht.Bedankt voor het recept,ik ga het zeker maken,maar dan wel in het weekend.10 tenen knoflook!!!!daar kan ik echt niet mee aankomen op mijn werk.
    Geniet nog van je laatste week en sterkte bij het afscheid van alle mensen die je daar dierbaar zijn geworden.
    Ik zie nog uit naar het allerlaatste verhaal en wens je een goede vlucht en een geweldige thuiskomst.

    lieve groeten van ons,

    Kees&Conny


  • 28 Oktober 2012 - 12:15

    Anneke:

    Goedemorgen Caroline, inderdaad een verrassing je bericht zo vroeg op de zondagmorgen! Bij ons is de klok een uur teruggegaan, heerlijk een uurtje extra haha. Het is hier inderdaan heerlijk, zon, blauwe lucht en lekker koud, wel gezond denk ik. Raar he dat dan bij de zweetdruppels van je hoofd lopen als je een stap buiten doet. Ook ben je mooi ontwikkeld tot een culturelabea haha, grapje hoor! Ik denk dat je dat gewoon doet als een land zoveel moois te bieden heeft! En dan eind van de week weer naar huis, ongelofelijk snel, zo zit je op thuis te vertellen dat je over een paar dagen vertrekt en zo zijn de drie maanden voorbij. volgens mij moet jij een gevoel hebben dat je wel een jaar bent weggeweest na wat je allemaal gezien en gehoord hebt, tjonge, jonge... Nou maak er nog er nog een fantastische mooi week van!!!! Moiiieee!!

  • 28 Oktober 2012 - 15:20

    Fenna Appel:

    En nog 6 nachtjes......... Dan zal ik klaarstaan met spandoek (inclusief winterjas) op schiphol :P nu moet ik alleen dat automaat nog zien te vinden op schiphol haha! Volgens mij heb je het recept trouwens een beetje aangepast, moesten er niet meer scheppen suiker worden toegevoegd??? Misschien een beetje om de chillies te compenseren.... Je zal vast wel weer zin hebben in een stampotje boerenkool/ zuurkool of bruine bonen met appelmoes?? haha (jaja onder de lezers onder ons, appelmoes over de stampot heen, heerlijke combi!!) En we gaan natuurlijk ook weer naar de pepernotentijd met warme chocolade.... verlanglijstje al klaar gemaakt voor de pieten daar in Thailand, haha! Nou als je thuis komt moeten we alleen nog ff achter een bed aan, dus kunnen we gezellig samen gaan kijken :) En ben je inmiddels al wat bijgekleurd?? Anders moet ik namelijk nog even een afspraak maken bij de spraytan salon, anders ben ik zo wit naast jou ;) Nou ik ga nu even skypen met je :P wat handiger haha BYEBYE XXX

  • 29 Oktober 2012 - 01:22

    Joyce:

    Hey lientje,

    Weer een weekje voorbij en wat weer een verhalen. Ik was allang al knockout gegaan, ben jij dat stiekem nog niet? Hihi. Het is idd koud hier in NL maar gelukkig hebben we ook mooie momenten want ik ben gewoon lichtjes verkleurd tijdens het hardlopen van vanmiddag :). Stiekem vind ik het wel weer lekker dat je thuiskomt hoor ;) ik ben namelijk wel weer toe aan een heerlijk giebelavondje ;). Geniet nog van je laatste dagen daar en ik zal je laatste bericht in de gaten houden. Dikke kus Joyce

  • 29 Oktober 2012 - 13:15

    Wilma:

    Hoi Caroline,

    Spannend ......... het zit er bijna op, geniet nog even dubbelop deze laatste dagen en dan weer terug naar dat koude en natte Nederland, maar met en rugzak overvol met ervaringen en prachtige verhalen.
    Net nog eens de foto's teruggekeken, echt machtig mooi!
    En dan die verhalen en belevenissen, werkelijk waanzinnig, dat je dit allemaal hebt kunnen doen, dit vergeet je nooit van je leven!!!!!!!!!!!!
    Sterkte, want het zal niet meevallen om te vertrekken en iedereen waar je zoveel mee meegemaakt hebt gedag te zeggen, maar aan de andere kant ook weer top om naar uit te kijken, dat je iedereen
    weer in de armen kunt sluiten in Nederland.

    Hele dikke knuffies,
    Henk en Wilma

  • 29 Oktober 2012 - 16:00

    Ankie:

    Lieve Caroline,

    Met veel plezier hebben Lammert en ik jouw verhalen gelezen waarbij je ons op de hoogte hebt gehouden van alle gebeurtenissen tijdens je verblijf in Thailand.
    Erg indrukwekkend allemaal. Ik denk alles met elkaar een geweldige ervaring voor je. We vragen ons trouwens af of dat been van die man er nog aan zit of geamputeerd is.
    Het zal wel erg wennen worden als je weer terugkomt in Nederland. Scheelt inderdaad een paar jassen.
    We wensen je alvast een prettige reis terug en zien er naar uit je weer te zien.
    Veel liefs.

    Ankie en Lammert

  • 30 Oktober 2012 - 08:22

    Lolotte:

    Wat heb je weer fantastische dingen meegemaakt! Die hersenoperatie lijkt me heel indrukwekkend! En het receptje wil ik sowieso uitproberen!! Geniet nog maar even heel erg goed van alles daar! Wat is het dan snel gegaan! Voor je het weet zit je in het koude kikkerlandje, geen pretje haha! Wel heel leuk om je weer te zien :) Liefs! Lo

  • 30 Oktober 2012 - 15:34

    De Mollen:

    Lieve Caroline,

    Wat weer een fantastische week, wat een ervaringen. Ik zou het niet kunnen zien zo'n hersenoperatie, brrr. 'K geloof dat ik geen rustige nacht meer zou hebben.
    Dank voor je recept, moet het binnenkort maar een even maken, lekker met boemboem vlees.
    Geniet deze week er nog maar van, want over een paar dagen ben alweer thuis, wat gaat de tijd toch snel. En ja 't is hier redelijk fris, je zal zeker een winterjas nodig hebben.
    Lieverd, geniet ze en een hele goede reis naar huis, zie je gauw,

    Frouwke + aanhang

  • 31 Oktober 2012 - 20:59

    Fenna:

    Zusje! Nog drie nachtjes :))) xx

  • 31 Oktober 2012 - 21:50

    Trientje:

    Hallo lieve schat,

    Wat geweldig allemaal wat jij meemaakt, indrukwekkend. Ik dacht laat ik nu de laatste maal even reageren, eerder deed Henk dat steeds. Ook printe hij je verslagen voor me uit en kon ik ze in alle rust op de bank lezen. Soms zat ik ook met de laptop op schoot, dat ding heet immers niet voor niets zo. Dat gescrol vind ik maar niets. Ook de foto,s vind ik altijd geweldig, een mooie wereld daar.
    Caroline wij wensen je een voorspoedige terugreis, en wie weet zien we je nog even op Henk zijn verjaardag. Appelgebak staat dan klaar.

    Heel veel liefs en tot gauw,

    Mede namens Henk, SMOK van Trientje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Caroline

Actief sinds 04 Juli 2012
Verslag gelezen: 364
Totaal aantal bezoekers 14250

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2012 - 03 November 2012

Thailand!!

Landen bezocht: